Mennyibe kerül a futómű beállítás?

Személyautó csak első futómű beállítása 6.000-11.000 Ft, személyautó első-hátsó futómű beállítás 8.000-14.000 Ft, terepjáró és kisteherautó esetében hozzávetőlegesen 12.000-16.000 Ft.

Ez elsősorban az gépjármű kategóriájától függ leginkább. A futómű beállítása szakszervízben 2021 adatok szerint átlagosan 6.000-16.000 Ft magasságáig terjed, függően a jármű kategóriájától, a kerék méretétől, a futómű elállítódás mértékétől és a futómű szervizben alkalmazott technológiai háttértől. (pl. már létezik 3D futómű beállítás is)

Futómű beállításnak az átlagára

Alapvetően így néz ki kategóriákra lebontva a dolog: személyautó csak első futómű beállítása 6-11.000 Ft, személyautó első-hátsó futómű beállítás 8-14.000 Ft, terepjáró és kisteherautó esetében hozzávetőlegesen 12-16.000 Ft.

Szeretne tudni, hogy mennyibe kerül futómű beállítása az Ön közelében?  Ingyenes és mindössze 2 perc a megrendelése!  Kérjen árajánlatot a Qjob szakembereitől!

Kérjen árajánlatot

FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁS ÁTLAGÁRAK - 2021 MAGYARORSZÁG

 

normál

3D

Személy első

6 000 Ft

11 000 Ft

Személy első-hátsó

8 000 Ft

14 000 Ft

kisteher 3,5 t-ig

12 000 Ft

16 000 Ft

Mit jelent a futómű beállítás?

A futóműbeállítás azt jelenti, hogy az autó mind a 4 kereke a gyártó által előírtak szerint egymáshoz igazodik, így egymással összehangolva futnak az úton. A futómű beállítása, avagy a kerékösszetartás egyenesen arányosan befolyásolja a kocsi vezethetőségét, a lengéscsillapítók és a futómű alkatrészek és a gumik kopásának mértékét is. A rosszul beállított futómű ezáltal hosszú távon igen sokba kerül, ha számításba vesszük a futómű alkatrészek és a gumiabroncsok gyakoribb cseréjével járó extra költségeket! Nem is beszélve a biztonságról!

Miért fontos beállítani a futóművet?

Azért nagyon fontos, mert a rosszul beállított futóművel való vezetés mindamellett, hogy iszonyú kellemetlen élmény (pl. folyamatosan ellen kell tartani a kormányt, mert elhúz valamelyik irányba az autó), az autó többet fogyaszt, a gumik jobban kopnak (nem a megfelelő futófelületen gurul az autó az úttesten), depláne nem is olyan a jármű tapadása az aszfalthoz, ezáltal a féktávolság megnő és balesetveszélyességi rátája igencsak megnő az autónak! Már csak magunk és családunk biztonsága érdekében sem szabad a futómű beállítást elbagatellizálni, ne is essék szó a többiekről, akikkel együtt közlekedünk.A vigyázzunk egymásra nem csak pandémia esetére kellene érvényes legyen!

Futómű ellenőrzése, beállítása

Mitől állítódik el a futómű? Mi okozhat futómű elállítódást?

Magyarországon a futómű elállítódás egyik legfőbb oka a kátyúkkal gazdagon tarkított autóút hálózat. Továbbá nem segít rajta túlzottan, ha nagyobb erővel ütközik egy járdaszegélyhez amikor padkára parkolunk, vagy a kocsibehajtók rámpájához kissé erőteljesebben indulunk meg.
Elállítódhat a futómű például, ha defekt miatt csak az egyik kereket kicseréljük mondjuk a pótkerékre, s ilyenkor az az egy kerék a többihez képest más irányba futhat.

Probléma lehet még a túlterheltség (megengedettnél nagyobb súllyal terhelt jármű), no meg persze a nem megfelelő guminyomás sem tesz jót! (alacsony)

Van-e a műszerfalon futómű beállításra figyelmeztető lámpa?

Meglepő, de sajnos nincs ilyen figyelmeztető piktogram.

Mi jelzi, hogy szükség van a futómű beállítására

Honnan tudhatom, hogy be kell állítani a futóművet?

Ha azt érzed, hogy az autó balra vagy jobbra húz, amikor sík, egyenes úton haladsz és a kormánnyal folyamatosan ellensúlyoznod kell a hullámzó mozgását az úttesten, az biztos jele annak, hogy megérett a futómű beállítás az autódon!

Még egy lapáttal rátesz az a tünet, ha a kormány ráz, remeg a kezedben és/vagy a futómű/gumik nyikorgó, nyöszörgő hangokat adnak egyenesen haladáskor, esetleg előfordulhat, hogy gyorsan (vagy egyenetlenül) tompa kopogás hallható menet közben..

Amennyiben az alábbi jeleket tapasztalod autódon vezetés közben, azt javaslom, hogy haladéktalanul jelentkezz be a legközelebbi szervízbe futómű beállításra, amit akár itt is megtehetsz:

Legközelebbi futómű szervíz itt: KATT

Legjellemzőbb tünetek, melyek egyértelműen futómű beállításért kiáltanak:

-    Jobbra vagy balra húz: egyenes úton elhúz az autó valamely irányba.
-    Ferde kormányállás: amikor elvileg egyenesen haladsz előre, de a kormánykerék úgy néz ki, mintha kanyarodnál éppen.
-    Ráz a kormány 60- és 120 km/h között, vagy a felett.
-    Kanyarodáskor nehéz kormányozni az autót, kanyarodás után nem megfelelően, vagy egyáltalán nem tekeredik vissza a kormány magától.
-    Gumiabroncs zajok: ha egyenesen haladáskor a kerék/gumi nyikorog, nyöszörög, tompán kopog, csikorog az egészen biztosan nem jó jel!
-    A gumiabroncsok egyenetlen kopása: ha azt veszed észre, hogy a gumik széle rojtos, szálkás, vagy csak 1-2 gumi széle kopottabb a többinél, esetleg csíkos a futófelület, vagy foltokban/sávokban kopott a felületük, szintén egyik legjellemzőbb jele a rosszul beállított futóműnek.
-    Nyomvályúra túlérzékeny lesz az autó, azaz túlzottan “elviszi” az úthiba, átlagosnál erősebben elrántja a kormányt

Hogyan állítják be a futóművet?

A kerekek beállításához speciális felszerelés szükséges. Többféle korszerű futómű beállító berendezést ismerünk, ezek akár különböző sorrendben is végezhetik a kerekek paramétereinek a beállítását. A számítógép a bilincsek visszaverődését használja a szükséges beállítások kiszámításához, nemcsak az igazítás tesztelésére, hanem arra is, hogy a kerekek mennyire dőlnek meg (kerékdőlés) és a szögnek (csapterpesztés). Helyesen beállítva javítja a kezelhetőséget és a stabilitást. A kerekek rossz irányba állítása akkor fordul elő, ha ezek közül a tényezők közül bármelyik hibás.

A futómű beállítás során az alábbi értékeket mérik és állítják be a gyártó által előírtaknak megfelelően:

  1. Az első és hátsó tengelyek távolságát.
  2. A nyomtávot.
  3. A kerékdőlést.
  4. A kerékösszetartást.
  5. A csapterpesztést.
  6. Az utánfutást.
  7. A kanyarodási szögeltérést.
  8. A maximális alákormányzási szöget.

-    Első lépés mindig a mérés helyes előkészítése. A vetítők felszerelése a kerekekre és a kormányzásra használt (általában első) kerekek egyenesbe állítása.

-    Ezután  megmérik a csapterpesztés mértékét, amennyiben eltérést tapasztalnak, úgy a gyári értékre állítják vissza a szöget. A csapterpesztés pontos beállítása a kormány visszatérítő erejét adja, amikor kanyarodás után “magától” visszafordul egyenesbe a futómű/kormány.

-    Ez után következik az után-futás szögének megmérése, eltérés esetén szintén a gyári paraméterek a mérvadóak. Az utánfutás beállításával a kormányzás iránystabilitását és az egyenes irányú önbeállását segítik elő.

-    Majd a kerékdőlés szögének ellenőrzése és/vagy beállítása következik. A jól beállított kerékdőlés-szög csökkenti a tengelyek terhelését, nem hagyja, hogy a gumiabroncsok túlhevüljenek, illetve a normálistól hamarabb elkopjanak.

-    A következő művelet a kerékösszetartás megmérése, illetve korrekciója lesz. A pontosan beállított kerékdőlés-szög javítja az autó nyomtartását, minimalizálja a kormány holtjátékát és nem hagyja a kerekeket szétállni. Biztosan láttál már olyat útközben, hogy az előtted haladó autónak mintha terpeszben állnának a kerekei...nos, ez a kerékösszetartás hibája.

-    Ezután következhet a kanyarodási szög beállítása, mely során először is egyenes állásba kell tekerni a kormányt, és méréseket végezni, majd pedig jobbra és balra is el kell tekerni a kormányt általában 20 fokkal, és ekkor finomíthatók a csapterpesztés, kanyarodási szögeltérés és után-futás értékei.

A fentiek ismeretében azt hiszem nem kell külön hangsúlyozni, hogy semmiképpen nem javasolt a futómű beállítása házilag! Ne sajnáljuk erre a pénzt, vigyük autónkat futómű szakszervízbe! Évente 30-40.000 Ft kiadást az Életünk feltétlenül megér, nemigaz? Ez napi 82-109 Ft.

Meddig tart egy futómű beállítás?

Átlagosan egy futómű beállítás kb. 60 percet vesz igénybe, de persze ez függ a jármű kategóriától is. (személy-, vagy teherautó stb.) Általában minimum 30 perc, maximum 2 óra alatt elvégzik a futómű szervizek.

Mennyi ideig marad tartós egy futómű beállítás?

A gyártók nem adnak meg időkereteket arra vonatkozóan, hogy meddig marad tartós egy szakszerűen beállított futómű, mert nem számolnak azzal, hogy a kerekek bármihez is erősebben hozzáütődhetnek. (nyilván nem ismerik a jó Magyar Aszfaltot…)  A szerelők azonban gyakran azt javasolják, hogy 2-3 évente vigyük el futóművet beállítani a kocsit, de ma már például minden gumicsere alkalmával egyúttal a futóművet is újra beállítják a gumiszervízben.

Futómű beállítása vagy kerékösszetartás beállítása

Mi a különbség a futómű beállítás és a kerékösszetartás beállítása között?

Semmi, ugyanaz a kettő.

A futómű beállítás, vagy kerékösszetartás beállítása azt a célt szolgálja, hogy a kerekek iránya és szöge megfelelő legyen, illetve hogy merőlegesek legyenek az úttestre és párhuzamosak egymással.

Mi a különbség a futómű beállítás és a kerék kiegyensúlyozás / centrírozás között?

Teljesen más a kettő!

Dióhéjban a futómű beállítás figyelembe veszi, hogy az autó kerekei hogyan viselkednek egymással és az úttal.
A kerék kiegyensúlyozás, azaz centrírozása az autó kerekei (gumi/felni) körüli súlyeloszlást érinti. (a kis alu “pöckök” a felni szélén)

Mit jelent a kerék kiegyensúlyozás, avagy centrírozás?

Kerék kiegyensúlyozó súly fogó

A kerekeket és gumiabroncsokat, mint minden forgó tárgynál, ki kell egyensúlyozni a rezgés csökkentése érdekében. Jó példa erre, amikor a ruhaneműt egyenetlenül töltik be a mosógépbe, a dob nincs megfelelően kiegyensúlyozva, ezért táncol, rázkódik a mosógép/ centrifuga.

Hasonlóképpen, a kerék kiegyensúlyozás, centrírozás biztosítja, hogy a felni és az abroncs súlya egyenletes legyen a tengely körül, hogy megakadályozza az ilyen típusú rezgéseket.

Miért fontos a kerék kiegyensúlyozás, vagy centrírozás?

Azért nagyon fontos, mert a kiegyensúlyozatlan gumik nem tapadnak megfelelően, a kocsi elveszti a biztos úttartását és iszonyúan balesetveszélyes lesz így közlekedni az autóval! Rázza  akormányt és akár durrdefekt is bekövetkezhet a túlhevülés miatt, amely roppant életveszélyes!

KIEGYENSÚLYOZÁS / CENTRÍROZÁS ÁRAK

 

Csak centrírozás

Gumicsere + centrírozás

Gumicsere + centrírozás + futómű beáll. (4 db)

12-14"

1 000 Ft

2 000 Ft

14 000 Ft

15-16"

1 100 Ft

2 500 Ft

18 000 Ft

>17"

1 300 Ft

3 000 Ft

24 000 Ft

SUV

1 200 Ft

3 500 Ft

26 000 Ft

VAN

1 300 Ft

4 000 Ft

28 000 Ft

*plusz súlyok: 10 Ft/gr

Mitől mehet el a kerék kiegyensúlyozása, centrírozása?

Az úton lévő tárgyakon való áthaladás, tárgyak elütése, kátyúkon való áthajtás, padkázás stb. Az elöregedő, kopott vagy sérült alkatrészek is hatással lehetnek. Továbbá, ha az autó magasságát megváltoztatták a kerekek kiegyensúlyozása nélkül.
Gumicserénél elmulasztott centrírozás is okozhatja nyilvánvalóan.

Mik a jelei, ha ki kell egyensúlyozni a kerekeket?

A furcsa mintázatú gumikopás és a 40 km/h feletti sebességnél érezhető kormány remegés, rázás egyértelműen kiegynesúlyozási, centrírozási hiányosságokra utal! Irány a legközelebbi gumiszervíz, gumis műhely: KATT

Hogy történik a kerék kiegyensúlyozás, centrírozás?

A centírozás úgy történik, hogy centírozó gépre felteszik a kereket, megforgatják, majd a gép kiírja, hogy a felni melyik részére hány gramm súlyt kell felhelyezni ahhoz, hogy a tömegeloszlás ki legyen egyensúlyozva.

Lemezfelninél a külső és belső peremre felütik a súlyt, amely rászorul.

Alufelnik esetén lehet használni ugyanilyen centírozó súlyt, általában azonban (esztétikai okból) ragasztott súlyt használnak, amely az alufelni külső oldalán nem látható. Ragasztott súly esetén amennyiben olyan a felni kialakítása, hogy látjuk a súlyokat, érdemes a centírozás után pár nappal megnézni őket, hogy nem váltak-e fel. Ez nem jellemző, viszont az semmibe sem kerül, ha megnézzük, hogy rendesen a helyükön vannak-e.

Mennyibe kerül a kerék kiegyensúlyozás / centrírozás?

Kiegyensúlyozás/centírozás árak

A jármű típusától függően a kerék kiegyensúlyozás, centrírozás kerekenként kb 1.000-1.300 Forintba kerül, bár a legtöbb gumis műhelyben, vagy gumiszervízben ez benne van a gumicsere árában.

Szüksége van a kerék kiegyensúlyozásra vagy centrírozásra? Kérjen árajánlatot a Qjob autószerelő szakembereitől!
Ingyenes és csak 2 percig tart a megrendelése!

Rendeljen most!  

Mennyi időt vesz igénybe egy kerék kiegyensúlyozás, avagy centrírozás?

Ez is függ a jármű kategóriától, de általánosságban 30-60 perc alatt elkészül, még gumicserével együtt is.

Kiegyensúlyozó

Meddig marad tartós a kiegyensúlyozás, centírozás?

A gumiabroncs-gyártók 5-10.000 km-enként javasolják a kerekek kiegyensúlyozását, de évszakos gumicsere alkalmával mindenképpen!

Mivel a legtöbb gumisműhelyben végeznek futómű beállítást is, amikor gumicsere történik, azért feltétlenül megjegyezném, azért minimum 1-2 évente nézessük meg, még akkor is, ha amúgy minden rendben van. Megeshet, hogy a hátsó tengelyen lévő futómű elállítódást nem érezzük meg kellő időben.

Csak az első, vagy az első-hátsó futóművet kell beállítani?

Annak ellenére, hogy a legtöbb autó elsőkerék meghajtású, évente 2 alkalommal (tipikusan évszakos gumicsere alkalmával) végezzünk teljes futómű beállítást, mind a 4 kerékre kiterjedően, azaz teljes futómű állítást.

Ahogy azt már a futómű beállításnál kitárgyaltuk, a 4 kerék, a 2 tengely együttműködik és szimbiózisban “él” egymással, tehát elengedhetetlenül fontos, hogy a futómű beállítás mind a 4 kerékre, azaz első-hátsó tengelyen megtörténjen.

Előfordulhat-e a gumiabroncsok rezgése?

Igen, abszolút jellemző tünet. A rosszul kiegyensúlyozott, centrírozott kerekek, a nem megfelelő futómű beállítás mind-mind okozhatja a rezgő, rázó jelenséget menet közben, a kormányon.

A kerekek rossz tengelye, dőlése miatt a gumik nem megfelelő felülettel futnak az úttesten, rendellesen kopnak, ami tovább ronthatja a helyzetet.
A rosszul beállított kerekek csak az egyik oka a rezgéseknek az autójában. Ha rezgést érez a kormánykerékben - adott autópálya-sebességnél - szükség lehet a gumiabroncs kiegyensúlyozására. A kerekek rezgése pedig felfüggesztéshez és a gumiabroncs egyensúlyhiányához vezethet.

Szerelő tartja a keréket

Mi a helyzet tuning futómű esetén?

Érdemes a futómű tuningról (tuning futómű, ültetés) szót ejteni, ha futómű beállításról van szó. A futómű gyári értékeinek megváltoztatása is nagyban beleszólhat a kocsi vezethetőségébe.

Pl.: ha a dőlést úgy állítják be, hogy a kerék felső része a gyári értéknél jobban befelé dőljön, akkor javítható az autó kanyarstabilitása, mert íven futva jobban felfekszik a gumi futófelülete.

A dőlést csak a kormányzatlan keréken szabad megváltoztatni, mert elméletileg a kormányzottak a kormány-elfordulás mértékétől függően kanyarodáskor „automatikusan” bedőlnek.

A kerékdőlés ilyen megváltoztatását legjobban a BMW-ken lehet megfigyelni.

A futómű beállítási értékek megváltoztatásának a kérdése más esetben is képbe kerül. Pl. ültetőrugó szett beszerelésekor. Mivel a rugó üzemi helyzetben a gyárinál rövidebb, emiatt megváltozik a lengőkarok alaphelyzete.

És ha már rugócsere, akkor érdemes erről is szólni. Egyszerre mind a négy rugót kell cserélni. Az elöl-hátul más ültetési értéket választók szintén figyeljenek a futóműbeállításra, valamint a fényszóró beállításra, mert ha az utóbbiról elfeledkeznek, akkor a kocsi kb 1,5 m távolságban világítja majd csak meg éjszaka az utat.

A rövidebb sportrugókkal rendszerint nem csak a rugó-magasság és így a kocsi hasmagassága csökken, a sportrugók keményebb rugózásúak általában. Ennek megfelelően kell lengéscsillapítókat választani, mert az erősebb rugókat nem biztos, hogy képesek megfogni a gyári gátlók.

Multilink futómű

Más néven a multilink felfüggesztés, ami egy elől és hátul is alkalmazható felfüggesztés, azaz magyarán egy többlengőkaros rendszer.

Multilink felfüggesztés hátsó és első kerék meghajtású autókra lett kifejlesztve. Meglehetősen bonyolult eszköz, ezért többnyire csak a prémium kategóriájú autókon használják.

Első alkalommal a 60-as évek elején a "Jaguar E-Tour" -ra telepítettek egy többirányú felfüggesztést. Idővel korszerűsítették, és most már aktívan használják a Mercedes, BMW és Audi prémium modelleknél.

Hogy mik a többlengőkaros, multilink rendszer előnyei?

1) Igazi független elmozdulást enged a hátsó kerekeknek úgy, hogy azok közel a teljes gumifelületükkel az úton tudnak maradni – hiszen a különálló kereszt stabilizátorral finomabban lehet hangolni a két kerék összekapcsolását, mint a csatolt lengőkaros rendszer hídmerevségével.

2) A sok lengőkar java része picike és könnyű (általában csak az alsó nem az) ezért szerények maradhatnak a rossz úton való kanyargás legnagyobb ellenségei, a rugózatlan tömegek.

3) A rendszerrel könnyen megvalósítható a passzív, vagy segédberendezés beépítésével akár az aktív hátsókerék-kormányzás is. Ez az a megoldás, amikor a hátsó kerekek a karosszéria dőlésének hatására kicsit szűkebb ívre teszik az autó farát, ezzel is csökkentve annak kitörési szándékát.

4) Szélsőséges terhelések közt – tehát akkor is, ha csak a vezető ül az üres autóban, akkor is, ha tele a kocsi emberrel és csomaggal - nagyjából garantált marad a kerekek merőlegessége az útra (ez főleg a lengőtengelyes és ferde háromszög-lengőkaros rendszerekhez képest előny).

És a hátrányai?

1) A már említett súlyos pénzkiadás, ha fel kell újítani a rendszert.

2) A viszonylag nagy helyigény.

3) Súlyosan megnöveli az autó előállítási, ezért kereskedelmi árát.


Hozz létre egy feladatot és kapj árajánlatot a releváns autószerelőtől és autószervíztől. Bármelyik szakemberrel beszélhetsz és kiválaszthatod a számodra megfelelőt a vélemények és a kapott árajánlatok alapján.

Feladat létrehozása   Szakemberként regisztrálok!

Horváth Vivien tudja, hogy mennyibe kerül a futómű beállítás