Article Image

21 pontban minden, amit tudnod kell a cégalapításról

Minden, amit egy vállalkozónak tudnia kell a cégalapításról: menete, költségek, adózási formák (kata), tevékenységi körök és cégformák (bt, kft, zrt, nyrt).

A legtöbb esetben egy cég alapítása nem egy bonyolult feladat. Létezik egy egyszerűsített elektronikus cégalapítási folyamat, melynek keretében a cégalapítás a legendák szerint csupán 1 óra, de valójában 2 nap (azért ez sem rossz!).2

Honnan tudjuk az árakat?

Cégalapításhoz kell profi segítség?

Ajánlatot kérek

Amik több időt igényelnek, azok a cégalapítást megelőző folyamatok. Ugyanis ezek a hosszútávú működésben kihatással lesznek a cégre. Szóval érdemes szakemberhez fordulni, legalább tanácsadási szinten (ez ugyan is ingyenes)!

Kérj segítséget a qjob.hu és válaszd ki a számodra lejobban tetsző szekembert.

Tartalomjegyzék

1. Egyszerűsített cégalapítás, azaz elektronikus cégalapítás

2. Cégalapítás költségei

3. Cégalapítás menete

4. Milyen a jó cégnév?

5. Székhely

6. Ki legyen a tulajdonos?

7. A vezető tisztségviselő: munkavállaló vagy megbízott?

8. Bankszámlanyítás 

9. Adóhatósági bejelentés

10. Könyvelés

11. Cégformák

1. Egyszerűsített cégalapítás, azaz elektronikus cégalapítás

Az egyszerűsített cégalapítás azt jelenti, hogy ügyvédünk mindent elektronikusan nyújt be a cégbírósághoz. Más szóval sablon iratminták alkalmazásával történik az eljárás online. Ez az általános tevékenységi körök alá tartozó cégek esetében működhet.

Gyors üzleti növekedés, cégalapításAz elketronikus cégalapítással spórolhatsz

Valóban egy óra alatt lehet cégem?

„A bejegyzési kérelem elbírálásáról a cégbíróság a bejegyzési kérelem érkezését követő egy munkaórán belül határoz... A kérelem elbírálására nyitva álló határidő számításának kezdő időpontja munkanapokon reggel kilenc óra." (Ctv. 48.§.)

A cégiratok benyújtásának az is a feltétele, hogy a cégalapító (azaz te) átutalással megfizesd az felmerülő költségeket (lásd alább 13. 14. pont) az Államkincstár részére. Az átutalás és az államkincstár visszaigazolása önmagában legalább két napot vesz igénybe… A cégiratokat csak ezt követően nyújthatod be. Így a cégbejegyzés legalább két napot vesz igénybe!

2. Cégalapítás költségei 2023-ban

  • Alapítással kapcsolatos költségek (illetékek, közzétételi díj)
  • A vállalkozás törzstőke/alaptőke költsége
  • Ügyvédi bérezése
  • Könyvelő/ könyvvizsgáló bérezése

A mi oldalunk a Qjob.hu célja pont az hogy a szakembereket könnyedén megtaláld.

Segítség kell az induláshoz?

Segítségkérés itt

3. Cégalapítás menete

  1. Első lépés: Az ügyvéd megszerkeszti a cégalapításhoz szükséges társasági okiratot.
  2. Második lépés: Ezt követően egy hónapon belül (30 nap) a cég alapítását be kell jelenteni a székhelyed szerinti illetékes cégbíróságnál. Erre van egy formanyomtatvány, amihez a mellékleteket is csatolni kell. De ehhez mindenképp kell az ügyvéd, aki a segítségedre lesz ebben is (ne aggódj).
  3. Harmadik lépés: (rövid időn belül) elektronikus úton megérkezik a cégbejegyzési végzés, az új céged adataival (adószám, cégjegyzékszám, statisztikai számjel, és esetleges közösségi adószám).
  4. Negyedik lépés: Utána 8 napon belül bankszámlát kell nyitnod, és arra a társasági szerződésben (alapító okiratban) írt mértékű törzstőkét befizetned (ha bár manapság már elegendő, ha egy nyilatkozatban tanúsítod, hogy a szükséges törzstőke a birtokodban van, azaz a pénzt “megmutatni” nem szükséges). A számlanyitáshoz a bank létesítő okiratot, aláírás-mintát, a cégbíróság által megküldött elektronikus tanúsítványt, vagy bejegyző végzést fog kérni tőled.
  5. Ötödik lépés: A tényleges indulást követő 15 napon belül még be kell adnod az adóbejelentkező nyomtatványokat a megfelelő hatóságokhoz.

Kész vagy! Megvan a céged. Gratulálunk!

4. Milyen a jó cégnév?

A jó cégnév egyedi, figyelemfelhívó, könnyen megjegyezhető és rövid. A cégalapítás során ügyelni kell arra, hogy olyan nevet válasz, amit még más nem használ. Ezt a kormány hivatalos e-cegjegyzek nyilvántartási oldalán egyszerűen megtudod tenni.

Jó ötletek, cégnév ötletekEgy jó cégnév egyedi és figyelemfelhívó

A cégbíróság nem fogja elfogadni az olyan neveket, amelyek a már bejegyzett cégnévtől csak minimálisan térnek el, mint például: ragban, számmal vagy toldalék által. Az eltérésnek legalább egy értelmes szónak kell lennie.

A termékednek, szolgáltatásodnak nem kell ugyanazt a nevet viselnie, mint a cégednek! Szóval sok esetben a cégnévnek nincs túl nagy jelentősége tevékenységi szempontból.

5. Székhely

Lakás, mint telephely

 Saját tulajdonú ingatlanban is működhet a cég, mert egy tulajdoni lappal igazolható a székhelyhasználati jogosultság.

Bérelt ingatlan

 Ilyen esetben fontos a bérleti szerződésben rögzíteni, hogy a bérlemény megjelölhető cég székhelyeként. Amennyiben az nincs rögzítve a már meglévő bérleti szerződésedben, úgy a tulajdonossal, főbérlővel fel kell venni a kapcsolatot és egy új bérleti szerződést kell kialkalmazni.

Székhelyszolgáltatás

A székhelyként megjelölt helyen csak a cég levelezését veszik át, iratait tárolják, de a tényleges központi ügyintézés máshol zajlik. És ha ez így van, akkor a székhely mellett a központi ügyintézés helyét is be kell jelenteni a cégbíróság felé. Ennek az az előnye, hogy olcsóbban megoldható, mint egy iroda bérlése, és bizonyos esetekben magasabb fokú védettséget is biztosít.

Nincs hol elindulnod? Qjob szakemberei segítenek az eligazodásban, kapj ingyenes ajánlatot!

Ingyenes árajánlat

6. Ki legyen a tulajdonos?

Amennyiben nem magánszemély, hanem valamilyen szervezet (legtöbbször cég) kíván a társaság birtokosa lenni, úgy annak a létezéséről, valamint a nevében aláíró személy képviseleti jogosultságáról hivatalosan meg kell győződni.

Ez külföldi szervezet esetében eredeti cégiratok, meghatalmazások ellenőrzésével történhet, ennek elhagyásával az eljáró jogi képviselő nem adhatja be a cégbejegyzési kérelmet.

7. A vezető tisztségviselő: munkavállaló vagy megbízott?

Ki legyen a vezető tisztségviselő? És milyen jogviszonyban legyen a céggel? A jogszabály alapján ugyanis (néhány kivétellel) a vezető tisztségviselők munkaviszonyban, vagy megbízási jogviszonyban is elláthatják a tevékenységet.

a) Ha munkaviszonyban van, akkor munkaszerződést kell aláírni a céggel és be kell jelenteni az illetékes munkaügyi hatóságnál. 

b) A megbízási jogviszonyban álló vezető tisztségviselő elláthatja a tevékenységét ellenérték, azaz fizetés nélkül, ugyanakkor arra figyelni kell, hogy megfelelő társadalombiztosítási jogviszony híján a járulékokat a cégnek kell fizetnie utána. Erre érdemes odafigyelni!

Fontos az is, hogy az cég leendő vezetőjével szemben ne álljanak fenn a törvény által kizáró okok! Ilyen például a büntetett előélet, vagy az ilyes feladatoktól való eltiltás. Ezek hiányáról a kiszemelt tisztségviselőnek írásban nyilatkoznia kell, amelyet a cégbejegyzési kérelemhez kötelezően mellékelni kell.

8. Bankszámlanyitás

A bankszámlanyitást már a cégbírósági bejegyzés kezdeményezése elött is megtehetjük. De az utólagos bankszámlanyitás a legtöbb esetben kényelmesebb.

Utóbbi esetben a banki ügyintézők online, elektronikus módon befogadják és előkészítik a kért számlát. Itt az egyetlen dolog, ami személyes megjelenést igényel az a cég ügyvezetőjének, vagy aláíró személyének aláírásának rögzítése, ami a cég által választott bank bármely fiókjában intézhető. A bankszámla adatait a bank önműködően bejelenti a cégbíróságnál is.

9. Adóhatósági bejelentés

A cégbíróság a cégalapítási kérelem alapján továbbítja a leendő cég adatait az adóhatóságnak. Ezt követően az adóhatóság közli a cég adószámát a cégbírósággal. A bank is közvetlenül megküldi a bankszámlaszámot a cégbíróság felé, ami ezzel egyetemben az adóhatóság tudtára is kerül.

A gyakorlatban az esetek többségében a NAV-hoz további adatbejelentéseket is kell teljesíteni. Ennek elmulasztása esetén mulasztási bírsággal lehet számolni.   

10. Könyvelés

A cégalapítás közben rengeteg kérdés merülhet fel, éppen ezért javasolt már a társaság megalapítása elött felkeresni egy könyvelőt.

Sürgő irodai asztalEgy könyvelő sokrétű feladatokat végez

Ez több szempontból is gyümölcsöző.

Neked azért jó, mert a kérdéseidre szakmai és releváns válaszokat kapsz, így nem kell extra köröket futnod, továbbá fölösleges költségekétől is megóvhat egy szakértő.

A könyvelőnek pedig azért jó, mert munkát spórol meg magának (ami neked pénzt jelent) és egyből betekintést nyer a tevékenységedbe, így a későbbiekben sokkal egyszerűbb lesz együttműködnötök. (Ilyes fajta tanácsokat ingyen osztogatnak a kedves könyvelők, de legalább az első óra tanácskozás ingyenes!)

A cégbejegyzési kérelem beadása után már mindenképpen szükséged lesz egy számviteli szakértőre. Mivel ettől a naptól kezdve az adózási határidők is elindulnak. Ebben a stádiumban még akkor is számviteli szakemberhez kell fordulni, ha a társaság egy ideig még nem kezdi meg a gazdasági tevékenységét.

A Qjob.hu-n több tucat könyvelő árajánlata közül választhatsz! Csak a feladatot kell létrehoznod!

Megbízható könyvelőre van szükséged?

Megbízok egy könyvelőt

11. Cégformák

A megfelelő vállalkozási forma nagyban függ attól, hogy milyen céllal hozod létre a szervezetet. Egy üzleti modell megfogalmazása könnyen meg tudja válaszolni ezt a kérdést. (Mit akarsz eladni? Kinek akarod eladni? Hol éred el őket? Mennyi pénzre van ehhez szükséged? Mennyi pénzt várhatsz ebből?)

Betéti társaság

Elmondható, hogy a Bt. cégformát elsősorban kisebb tőkeigényű, alacsony kockázatú, családi jellegű vállalkozások esetén érdemes választani. Ebben az esetben KATÁS módon is lehet adózni (bővebben a 21. pontban).

Korlátolt felelősség társaság

A Kft. inkább üzleti partner alapon szerveződő cégforma. Egyszemélyes Kft-t akkor érdemes alapítanod, ha kizárólag személyesen végzel olyan tevékenységet, amelynek alacsony a költségigénye. Azaz szellemi munkát végzel, és így teremtesz értéket. Bármilyen tevékenységi körrel is kívánsz vállalkozást alapítani, a korlátolt felelősségű társasági cégformák valamelyike a leginkább javasolt.

Részvénytársaság

Egy tőkeegyesítő társasági forma, amely zártkörűen (Zrt.) és nyilvánosan (Nyrt.) működtethető. Alapítása csak zártkörű formában lehetséges, de „később” a működési forma megváltoztatható és működhet nyilvános részvénytársaségént. Ezt formát a nagyobb cégek alkalmazzák.

Nyilvános Részvénytársaság

Nyilvánosan működik az a részvénytársaság, amelynek részvényei az értékpapírokra vonatkozó külön törvényben meghatározott feltételek szerint részben vagy egészben nyilvánosan kerülnek forgalomba hozatalra.

Zártkörű Részvénytársaság

Zártkörűen működik az a részvénytársaság, amelynek részvényei nem kerülnek nyilvános forgalomba hozatalra. A zrt. cégormának alapítása történhet egy, vagy több személy által is.

Cégalapítás fajtái

12. Bt. vagy Kft. alapítás?

A legfontosabb különbség a törzstőke nagyságában, a felelősség mértékében és az alapító tagok számában mutatkozik meg.

Betéti társaság

A Bt. alapításához legalább két tag, egy beltag és egy kültag szükséges, de lehetnek többen is. Viszont kevesebben nem. A beltag az a személy, aki a saját vagyonával felelős a betéti társaság anyagi kötelezettségéért. A kültag csupán a vagyoni betétje erejéig.

Betéti társaság esetében nincs a tőkére vonatkozó minimum előírás, akár 1 forinttal is lehet alapítani.

Korlátolt felelősségű társaság

A Kft. tagjai kizárólag csak törzsbetéteik erejéig felelősek a társaság kötelezettségeiért, aminek mennyisége a társaság tagjai által birtokolt százalékban mutatkozik meg. (10% = 300 ezer forint.) Így ez biztonságosabbnak tekinthető, mint a Bt.

A Kft. esetén a jegyzett tőke mértéke 2021.-ben legalább 3 millió forint. Jelen pillanatban a törzstőke legalább 30%-a, azaz 900 ezer forintnak kell elérhetőnek lennie mint készpénz, a többi lehet eszköz is.

Kft.-t egyénileg is lehet alakítani. Egy Kft. esetében a cégbejegyzésnél huszonkilenc lehetőségünk van, amelyet az adózás kapcsán ki lehet, vagy ki kell töltenünk, és komoly fejfájást okozhat egy-egy bejelölés elmulasztása. Így itt kifejezetten javasolt egy szakember bevonása!

Nem tudsz dönteni?

Tanácsadást kérek

13. Bt. alapítás költségei

Egyszerűsített eljárással a legtöbb esetben 60-80 ezer forint a teljes költség.

Részletezve:

  • illeték: 50 ezer forint (egyszerűsített eljárással 0Ft)
  • ügyvédi költségek 25-50 ezer forint (ez ügyvéd függő)
  • a székhely tulajdonlapjának ellenőrzése 4 ezer forint körül mozog
  • kamarai tagság 5 ezer Ft (március 31.-ig)

14. Kft. alapítás költségei

Egyszerűsített eljárással körülbelül 100 ezer forintra tehető a teljes költség.

Részletezve:

  • illeték: 100 ezer Ft (egyszerűsített eljárással 0 Ft)
  • ügyvédi költség: 80+ ezer forint (ez ügyvéd függő)
  • JÜB (Jogügyletek Biztonságát Erősítő Adatszolgáltatási Keretrendszer) lekérdezés díja: 730 Ft / fő (minden aláíró személynek fizetnie kell)
  • tulajdoni lap díja: 4 ezer Ft / ingatlan (székhely, telephely, fióktelep után is)
  • kamarai tagság 5 ezer Ft (március 31.-ig)
  • közzétételi díj 5 ezer Ft

Kft. és Bt. alapítási költségének viszonya

15. Mi számít törzstőkének?

Cég formánként eltérő, hogy előír-e a jogszabály jegyzett tőke minimumot vagy sem, illetve ha előír, akkor az mennyi. Alapításkor a törzstőkét, illetve annak egy részét vagy bankszámlára kell befizetni, vagy a vezető tisztségviselőnek át kell adni.

(Ahogy korábban már kifejtettem manapság már elegendő, ha a tagok egy nyilatkozatban tanúsítják, hogy a szükséges törzstőke a birtokukban van, azaz a pénzt “megmutatni” a legtöbb esetben nem szükséges.)

Emellett egy cég esetenként alapítható akár teljes egészében nem pénzbeli hozzájárulással (azaz apportal) is. Ezt viszont a cég bejegyzési kérelemének benyújtásáig a társaság rendelkezésére kell bocsátani. Az apport tárgya lehet bármilyen értékkel bíró tárgy, jog, de még elismert követelés is.

Szóval a jegyzett tőkét pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulással is biztosíthatod. A pénzbeli hozzájárulást bármilyen pénznemben teljesítheted.

Fontos megjegyeznem, a törzstőkét a cég tagjai, arra költik, amire akarják!

16. Tevékenységi körök

Van olyan tevékenység, amihez kell külön engedély, de általánosságban véve nem szükséges.

Az olyan tevékenységeknél, amelyekhez nem kell, azoknak a teáor számát általában viszonylag egyszerűen meg lehet határozni. Bár ajánlott ezt is egy könyvelővel, vagy egy ügyvéddel tisztázni mielőtt a kérvényt benyújtod.

A külön engedély attól függ, hogy milyen tevékenységet, tevékenységeket végzel.

Nem tudod melyik az igazi?

Tanácsadást kérek

17. Engedélyköteles tevékenységek

Az engedélyköteles tevékenységeket hat csoportba lehet sorolni:

  1. Képesítéshez kötött tevékenységek (pl. ingatlanforgalmazás)
  2. Formához kötött tevékenységek (pl. banki tevékenységet csak részvénytársasági formában lehet folytatni)
  3. Bejelentéshez kötött tevékenységek (pl. időszaki lap kiadása)
  4. Nyilvántartásba vételhez kötött tevékenységek (pl. utazásszervezés, csomagküldő vagy tolmácsolási tevékenység)
  5. Hatósági engedélyhez kötött tevékenységek (pl. állatmenhely)
  6. Koncesszióköteles tevékenységek (pl. kaszinó indítása, bányászat)

18. Adók 

Ez meglehetősen bonyolult téma, ezért érdemes egy adótanácsadóhoz fordulni. De a NAV tájékoztatói alapján a következő adófajtákat szedtük össze:

Pénzügyi növekedésSok kicsi sokra megy

A. Nyereséget terhelő adók:

  • Társasági adó
  • Vállalkozói személyi jövedelemadó: Egyéni vállalkozó által fizetendő nyereséget terhelő adó
  • Iparűzési adó alapja = nettó árbevétel - eladott áruk beszerzési értéke - közvetített szolgáltatások értéke – anyagköltség. Az iparűzési adó mértékét a helyi önkormányzatok határozzák meg, de legfeljebb 2% lehet. (Viszont az iparűzési adó költségként elszámolható!)

B. Társas vállalkozó saját adó- és járulék terhei

Társadalombiztosítási járulék

§  Szociális hozzájárulási adó 27% (a korábbi munkaadói nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék és munkaerő-piaci járulék)

§  Szakképzési hozzájárulás 1.5%

Egyéni járulékok

§  10% nyugdíjjárulék (vagy 10 százalék magánnyugdíj-pénztári tagdíj, melyet közvetlenül az adott pénztárnak kell megfizetni, illetve bevallani)

§  4% természetbeni egészségbiztosítási járulék

§  3% pénzbeli egészségbiztosítási járulék

§  1,5% munkaerő-piaci járulék

§  A táppénz-hozzájárulás az egyharmad.

Egészségügyi hozzájárulás: A 27 és 14%.

Személyi jövedelemadó

Az SZJA mértéke egységesen 16%, a szuperbruttósítás 2012 végén megszűnt. 

C. Egyéni és társas vállalkozó minimum járulékfizetése

  • 27% szociális hozzájárulási adó
  • 10% nyugdíjjárulék
  • A 8,5 (4 + 3 +1,5) százalékos egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék

A Qjob.hu oldalon egyszerre több pénzügyi szakértőt érhetsz el egyszerre (sok más szakember mellett), akiknek ajánlatai közül te választod ki a számodra legmegfelelőbbet.

El kell készíteni az adóbevallásod?

Megbízok egy könyvelőt

19. Vállalkozás megszüntetése

Céged megszüntetése többféle módon is történhet, és alapvetően attól függ, hogy mi a cég megszüntetésének oka. Amik a következők lehetnek:

Végelszámolási eljárás

Ha a cégre már nincs szükséged, akkor a végelszámolási eljárással tudod megszüntetni. Ezzel az eljárással csak akkor lehet élni, ha a cégednek nincsen semmilyen tartozása külső, harmadik személyek felé. Ezzel az eljárással a céged jogutód nélkül szűnik meg. A cég fennálló vagyona a törléskor pedig hatályos, azaz az időszerű tulajdonosokra száll vissza.

Csődeljárás vagy felszámolási eljárás 

Ezt az eljárás típust akkor alkalmazzák, ha a cégnek tartozásai vannak, amit nem tud fizetni, és a tulajdonosok szeretnék megszüntetni. Ilyenkor jogutód nélkül szűnik meg a társaság, de csak azt követően, hogy a hitelezők követelése egy bizonyos mértékben teljesül.

Cégátadás, eladás

A másik lehetséges forgatókönyv, hogy megszabadulj a cégedtől, ha eladod a céget. Ilyenkor a cégnek új tulajdonosa lesz szóval neked már semmi dolgod vele.

20. Vállalkozás megszüntetésének költségei

A felszámolás és csődeljárás is többe kerül, mint amennyibe a céged alapítási költsége volt!

A felszámolási-, csőd-eljárási illetéke 80 ezer forint ehhez tartozik még egy 25 ezer forintos közzétételi díj is. Az ügyvédi munkadíj még erre rájön, aminek költsége ügyvédenként eltérhet (kb. 60.000).

A végelszámolásnál olcsóbban jöhetünk ki: az eljárási illeték 15 ezer forint, a cégközlönyben történő közzététel költségtérítése pedig mindössze 3 ezer forint.

A cég eladásánál a megegyezésen múlik minden. Pl.: Ki fizeti az átadás költségeit? Mennyi a cég átruházásának ára? Az eljárások közül a cégátadásnak a költségei leginkább változóak.

Tehát egy szakember bevonása itt kifejezetten, de a másik két esetben is erősen ajánlott már az eljárások megkezdése elött!

Fel kell számolni a céged?

Megbízok egy könyvelőt

21. Amit érdemes tudni a KATÁ-ról

Aki NEM katázhat:

  • 68.20 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése.

A kisadózó vállalkozások tételes adójának alanya lehet választása alapján: az egyéni vállalkozó, az egyéni cég és a Bt. Ez azért lényegi, mert az előbb említett vállalkozásokat „eddig” terhelő adók alól mentesít a tételes adó. A kisadózó maga az érintett magánszemély lesz, akire tekintettel a vállalkozás a kisadózói státuszt választhatja.

A kisadózó vállalkozás a főállású kisadózóként foglalkozatott magánszemélyek után egységesen havi 50 ezer forint mértékű tételes adót fizet per fő. A katázó havi tételes adójaként választhatja a magasabb 75 ezer forintos összeget. Ezt sokaknak azért ajánlom figyelmébe, mert az 50 ezer forintos mérték nem teljes munkaidős tétel. Azaz papíron „kevesebbet” dolgozol, és így később vonulhatsz nyugdíjba!

A főállású kisadózó kisadózói jogállása (azaz működése) alatt biztosítottnak (TB) minősül, így munkanélküli ellátásra is jogosultságot szerez.

Ha az adott KIFIZETŐ ugyanazon katás vállalkozásnak az adott évben 3 millió forint összeget meghaladó bevételt juttat, akkor a 3 millió forintot meghaladó juttatást 40 százalékos adó terheli. Ez esetben SEM a kisadózó fizeti meg, vallja be az adót, hanem a KIFIZETŐ.

Ha tetszett, amit olvastál a cégalapításról, akkor likeolj minket a Facebookon. Ha szeretnél valamit hozzáfűzni a témához akkor pedig írj egy kommentet.

Cégalapítás - Gyakran Ismételt Kérdések

Milyen költségekkel jár egy cégalapítás?

Ez nagyban függ a cégfromától, de az Illeték megfizetésén felül csak a szakértők (ügyvéd, könyvelő) bérezésén múlik a dolog, egy-két ügyintézési díjtól eltekintve.

Mi az a pénzforgalmi bankszámla?

A könnyebb követhetőség és ellenőrizhetőség érdekében a vállalkozásoknak lakossági számla helyett, vállalkozói számlát, azaz pénzforgalmi bankszámlát kell kötelezően nyitni és azon keresztül intézni pénzügyeiket. A pénzforgalmi bankszámla csak annyiban különbözik a lakossági számlától, hogy a számlanyitáskor feljegyzi a bank, hogy ez ilyen számla lesz. Ha ezt elmulasztod, adóhatósági bírságra számíthatsz - ez cégeknek 500 ezer, magánszemélyeknek 200 ezer forintra tehető.

Mindenkinek kell vállalkozói számlát nyitnia?

Nem. Az alanyi adómentes egyéni vállalkozóknak (azaz a katásoknak) elég a lakossági számla is. Viszont, hogy ha az egyéni vállalkozó áfa alany, akkor ebben az esetben is pénzforgalmi bankszámlát kell nyitni, illetve az alanyi adómentes betéti társaságok esetében is kötelező a pénzforgalmi bankszámla. Az alanyi adómentesség évi 12 millió forint árbevétel alatt működik.

Ez azt jelenti hogy minden jövedelem ami a 12 milliós határ fölött érkezik az már adóköteles! De alapvető esetben a vállalkozó nettó értékű számlát állít ki és beszerzései után nem írhatja le az áfát. Csak ebben az esetben megengedett a lakossági számlával való működés és kizárólag az egyéni vállalkozók számára.


A Qjob-ot hónapról-hónapra egyre több szakember és megbízó használja. Ennek köszönhetően egyre hatékonyabban találhatnak egymásra megbízó és megbízott. Megnézhetjük a szakemberek ajánlásait, referencia munkáit, a készségeiről tájékozódhatunk a profilukon.

Létrehozok egy feladatot!   Szakemberként regisztrálok!

tudja, mindent a cégalapításról

Hagyj megjegyzést