
Mindenekelőtt a legjobb, ajánlás alapján választani. De, mivel a coach önállóan dolgozik, néha nagyon kényes kérdésekkel, ezért nem minden ügyfele fogja megosztani a saját benyomásait. Plusz, mint ahogy bármilyen együttműködésnél, egyoldalú tapasztalat alapján nehéz értékelni, hogy végeredményben mi történt és mennyire mondható eredményesnek a közös munka.
Átlagos szituáció: az ön ismerőse több hónapja dolgozik coachal, nagyon elégedett, de az egyetlen pozitív hatás, amelyet ön lát: a csillogó szemei, mikor erről beszél. Viszont a körülötte lévőkkel, beleértve a partnereket és a beosztottakat, csak egyre több és több félreértése adódik. Igen, és a dolgok sem fordultak jobbra.
Ellenkezőleg: egy ismerőse egy hónapig dolgozott coachal. A közös munka értékelése nagyon mérsékelt: „Nos, azt mondani, hogy unalmas volt nem lehet, de nincs semmi lényeges momentum, amit kiemelhetnénk. Kérdezett ő engem valamiről. És hogy valami hasznos.....Nos, nem tudom”. Önnek viszont szembetűnő, hogy ebben a hónapban az ügyei felfelé ívelnek, és néhány személyes „pszichológiai jellemzőt” is sikerült a viselkedésében elsimítani.
A coaching folyamán mindenki megérti és átlátja saját helyzetét, ezért elsősorban a megoldandó feladatok alapján kell coachot választani: pontosan mit és mennyi idő alatt szeretne elérni, ha kapcsolatba lép vele?
Céljaink megfogalmazása és leírása fontos lépés a tudatos élet felé
Az emberek miért fordulnak coachhoz?
- nagyobb eredményeket akarnak
- az élet különböző területein akarnak fejlődni
- könnyebben és gyorsabban akarják elérni céljaikat
- megakarják növelni a bevételeiket, többet, jobban élvezni az életet, mindent, mit az élet, munka és üzleti élet felkínál maximálisan kihasználni
Mit csinál a coach?
- Segít az ügyfélnek felfedezni új adottságokat, segít új eszközök elsajátításában az üzletfejlesztésben, a karrier és az élet területén;
- Segít az ügyfélnek felismerni saját értékeit és felhasználni ezen értékeket a célok és a kívánt eredmények eléréséhez;
- Inspirálja az ügyfelet az aktív magatartásra, cselekvésre ösztönzi;
- Támogatja az ügyfelet a céljai eléréséhez szükséges erőforrások keresésében.
Hogyan válasszunk Life és business Coachot?
A megfelelő coach kiválasztásához segítség lehet, ha lépésről lépésre haladunk. Elkezdheti telefonon, majd személyes találkozóval is folytathatja. Nem feltétlenül szükséges mind a 12 lépést megtennie. Bízzon a saját megérzéseiben, mentális képességében, intelligenciájában.
A legjobb Life és business Coachot a Qjob oldalunkon találod!
1. Szerezzen előzetes benyomásokat
Kérdezzen meg olyan embereket, akik már találkoztak a coachal , mik a saját tapasztalataik. Használja az online platformokat, nézzen szét a közösségi hálón található oldalai között, nézze meg a videóit weboldalán. Minderre kevesebb, mint fél órát használjon fel. Próbálja fenntartani a józan ész egyensúlyát. Egyrészt, ha a látottak, olvasott és hallott dolgok kiváltanak egy éles ellenszenvet, elutasítást, meghiúsulhat a további találkozás. Másik oldalról, az internet torz képet is alkothat.
Bármelyik szakembernek ezen a területen rugalmasnak kell lennie a kommunikációban. Például, ha ön látta egy nyilvános szereplését, az nem azt jelenti, hogy a coachingba is ugyanolyan „hangos” lesz. És ellenkezőleg, ha a life coach a hétköznapi munkája során mást sem tesz, minthogy „általános személyiségfejlesztő kérdéseket” tesz fel, akkor érdemes elgondolkodni, nem-e szakmaiatlanságról van szó.
Mindenképp, ha a távkommunikáció során valami szokatlant tapasztalt, a személyes találkozásnál rákérdezhet erre, megfigyelve a coach reakciójának megfelelőségét.
Figyelem! Nem megengedett a plagizálás semmilyen körülmények között a coach weboldalán. Ellenőrizze a szövegek eredetiségét a blogján - a „beszélt műfaj” szakembere a megfelelő tapasztalattal, saját szavaival kell, hogy beszéljen arról, mivel is foglalkozik!
2.Felejtse el a „coach” és a coaching” szavakat
Ne aggódjon, ha a személy, aki állítása szerint coachingal foglalkozik, olyat tett, ami „nem megfelelő a coachinghoz”, például, tanácsokat kezdett el adni, ahelyett, hogy csak kérdéseket tett volna fel. Minden coaching iskolában, néha a nemzetközi társaságoknál is, a coaching alatt megérthetnek valamit, amivel azonosulhatnak. Például, vezető coach képzésen vettem részt, a világ legrégebbi gyógyszer- és vegyipari vállalatánál a saját coach képző programjuk keretében.
Semmilyen tisztelet nincs a „coaching tisztasága” iránt. Egyszerűen gyakorlati eszközöket használnak, kidolgozva, mikor célszerű kérdéseket feltenni, mikor pedig tanácsot adni vagy információt.
3. Kérdezze a coachot saját magáról
Egy rövid, meggyőző történet a saját tapasztalatairól, ügyfeleiről, szakértelméről, majd kis idő múlva figyelmét átirányítva az ön helyzetére és kérésére - jó jel. Ha válaszaiban elkezd előadást, monológot tartani képzéseiről, arról, hogy mi a coaching, és hogy mennyire jó, érdemes elgondolkodni a szakmaiságán. Ne szakítsa félbe – jobban megérti őt. Viszont, ha mindez több, mint 5 percet vesz igénybe, szakítsa félbe, hogy ne pazarolják az időt, és figyelje meg a reakcióját.
A COVID járvány idején egyre gyakorabban használt praktika az online tanácsadás
- Mit csinál pontosan az ügyfeleivel?
- Hogyan csinálja, milyen eszközöket használ?
- Hol tanulta a coaching eszközök?
4. Kezdjen el beszélni a saját kéréséről
Figyeljen a válaszreakcióra. Három percen belül, vagy még hamarabb egy profi coach félbeszakítja pontosító vagy visszatérő kérdéssel, megjegyzéssel. Ha a történet tartalmától függetlenül csak bólogat és biztató hangokat ad ki, lehetséges, hogy őt csak egyszerűen megtanították „aktívan hallgatni”, de nem érti, amit ön mond.
Beszédébe használjon speciális rövidítést vagy angol típusú tükörfordítást a „fuckupolás”(vulgáris szleng) típusból.
Egy magabiztos, hivatásos coach az általa nem értett kifejezéseket nem fog félni tisztázni.
Ha önben felmerült a kétség, hogy a coach nem érti a kifejezést, de nem kérdez rá, tisztázza például azzal, hogy megkérdezi: „Nem gond, ha megszokásból szlenget használok/ speciális szavakkal beszélek?”.
Várjon a megerősítésre, hogy érti önt, vagy a kifejezés tisztázására. Ha támogatóan csendben marad - ez rossz jel.
Kérje meg a coachot, mondja el, hogyan hallotta az ön kérését, hogyan értelmezte az ön helyzetét. Ha félreértelmezi a hallottakat, az ön számára fontos dolgokat kihagy, vagy szó szerint megismétli – lehet oka kételkedni a szakmaiságában.
5. Próbálja felmérni, mennyire szeretne megrendelést kapni a coach
Ha túlságosan megakarja kapni a megrendelést a coach, jobb inkább elutasítani a közös munkát. Elsősorban, ez egy előjel lehet, hogy nincs rá kereslet a piacon. Másodsorban, a coach feladata – segíteni önnek eligazodni, megérteni a helyzetét, és nem erőltetni a saját nézeteit. A túl erős vágy a közös munkára arra késztetheti, hogy ne önért, hanem saját magáért dolgozzon.
Bizonyítéka lehet az effajta erős vágynak a feltétel nélküli támogatás és helyeslése mindannak, amit ön mond, továbbá azon kérdések hiánya, melyek a mély megértést segítik elő (nem beszélve a könnyű provokatívákról).
6. Használja a józan eszét
Hallgassa meg, mennyit beszél magáról a coachingról, mennyire gyakran használ olyan szavakat, mint például a „teljes kibontakozás feltárása” vagy a megtanított dolgokról, aminek semmi köze sincs a maga helyzetéhez.
A promóciók megengedettek lehetnek a találkozás, ismeretség elején, de aztán már csak ön, a coach és a saját céljai maradhatnak, nem pedig az „elméletek és megközelítések”. Ne feledje, a „Coaching” – csak egy védjegy.
7. Kérjen példákat
Kérje meg a coachot, hozzon fel néhány példát a saját sikerei közül: milyenek voltak az ügyfelek kérései, mi lett a közös munkafolyamat eredménye.
Már elegendő mértékben ismeri az ön kérését, hogy megfelelő stílusban válaszoljon.
Válaszait pozitívan kell felfogni, bízzon a megérzéseiben. Ha hirtelen nem lesznek egy nézőponton, a hivatásos coach általában ezt nyugodtan jegyzi meg (például elismeri, hogy pontosan olyan célkitűzéssel, mint az öné még nem dolgozott, de párhuzamot von a korábbi tapasztalataival).
A coachnak felkell hívnia a figyelmét az általa eltöltött órák, tanácsadások számára.
Mivel megnevezte az órák számát, kérdezze meg tőle, kivel szerezte és milyen arányban ezeket a tapasztalatokat. A legtöbb amatőr a coaching órák számával toborozz, melyeket számos képzési tanfolyam révén, oktatási coachingot folytatva a többi hallgatóval szerzett meg.
8. Ellenőrizze, nincs e esetleg szakmai deformációja
Kérdezze meg, mi az a tanultak közül, ami a munkájában a leghasznosabbnak bizonyult. Ne feledje, nem az a fontos, hogy milyen képzésben vett részt (nincsenek általánosan elfogadott szabályok, sokszor fontosabb a coach érettsége, megfelelősége, mint az általa elvégzett tanfolyamok), hanem ahogy beszél róla. Ha lelkesen kiemel egy-egy tanfolyamot, vagy esetleg „oktatót”, akkor lehetséges megfertőződött a „Guru vírussal”. Az ilyen emberek idealizálják a saját mesterüket, de maguk is elvárják öntudatlanul, hogy ügyfelük nagyraértékelje szakmaiságát, ami aligha összeegyeztethető a coachingban elfogadott „egyenlőség” szemlélettel.
Ezen kívül, a coaching, ahogy az amerikaiak mondják, nem „rocket science” – vagyis nem nagy ördöngősség. Kulcsfontosságú a coach személyes érettsége. Ha az embernek egy coaching tanfolyam során valami „csodálatos felfedezése” van, elgondolkodtató, hogy hogy ő saját maga eddig ezt miért nem értette meg, és hogy élt eddig csukott szemmel a világ és az emberek között.
Az ilyen coachok szeretik bizonygatni, hogy a „coaching- ez egy életmód”. Rossz belegondolni, hogy milyen boldogtalan életet élhettek mielőtt megtanulták a coachingot, és úgy döntöttek, hogy mindezt eldobják, hogy coaching stílusban” éljenek tovább. Főként, mikor az ember a saját életébe a szakértelmét, szakmai tanulmányait alkalmazza, ezt nevezzük szakmai deformációnak. A legszembetűnőbb és jól ismert példa – a tapasztalt tanárok, akik nem csak a saját általános iskolásaikat oktatják, hanem mindenkit maguk körül. Figyelem, ez ragályos. Ilyen „coachal” dolgozva megváltozhat az „életstílusa”.
Megfelelő válaszként a kérdésre a képzés hasznosságát tekintve:
„rendszerezte tanulmányait és tapasztalatait, kialakult a saját eszköztára, munkája során kipróbálta a coaching megannyi hasznos modelljét, jobban értékeli a saját szakmai szintjét, tapasztalatokat cserélt kollégáival...”
Vannak, akik többszakaszos képzésen szeretnek részt venni: kezdetnek az alapokat, majd a haladó szintet elsajátítani. Ők annyit tanulnak, hogy nem is érthető, mikor érnek rá az ügyfelekkel foglalkozni.
9. Kérdezze meg:” Mi önnek a legfontosabb a coaching munkában?” vagy „Miben különbözik a jó coach a rossztól?”
Értékelje a választ a józan ész és a válasz által kiváltott érzelmek alapján.
Hall –e a válaszban „plakát nyelvet”, könyvből klisét, ellentmondást nem tűrő értékelést (a „szakmaiatlanság” ijesztő csapása), vagy konkrét esetet, melyet a szakember elszenvedett munkája során. Pontosítsa, hogyan sikerül megvalósítania ezt, a számára legfontosabbnak tartott dolgot az ügyfelekkel folytatott munkája során. Például, több coaching tanfolyam tanítja, hogy szerfelett fontos a semlegesség fenntartása. Viszont eszközöket, melyekkel ez elérhető, nem adnak. A coach is élő ember a saját érzelmeivel, tapasztalataival, ötleteivel. Mindig fennáll annak az esélye, még ha öntudatlanul is, hogy a coach önmagáért kezd el dolgozni, és nem önért. Hogyan kerülhető ez el? A pszichoanalitikusok képzése során például ez egy alapelv, sok coaching tanfolyamon viszont legfeljebb csak egy állitás.
10. Kérje ingyenesen az első tanácsadást.
Rossz jel, ha hamar beleegyezik – lehetséges, hogy munkanélküli.
Egy keresett coach általában felajánlja (ha az ügyfél szeretné) amit a nemzetközi vállalatok „chemistry meeting”-nek neveznek röviden, egy 15-20 perces találkozót, vagy skype beszélgetést, annak érdekében, hogy kiderüljön az ügyfél és a coach készek-e, és hajlandóak-e együtt dolgozni. A hirtelen találkozás lehet nem tetsző is. Ilyen is előfordul. Néha mini- coachingként, néha beszélgetésként zajlik a tanácsadás. Feladata – lehetőséget adni adott esetben a felek különválására kellemetlenség nélkül. De általában, ha egy előzetes telefonbeszélgetés során sikeresen teljesítette a fenti 9 lépést, 5-10 perc elteltével ön felajánlja, hogy térjenek át a teljes értékű coachingra.
11. Kérdezze meg, milyen benyomásokat tett ön a coachra
Mennyire lesz érdekes dolgozni az ön kérésein?
A válasz nem lehet hivatalos, vagy épp ellenkezőleg, túl kitérő. Önnek ebből a válaszból minimális előnyt kell szereznie. A coach egyik eszköze – visszajelzést adni, észrevétlenül rámutatni néhány olyan jellemzőre, melyek jelentősek a megoldandó helyzet szempontjából.
12. Értékelje a megszerzett tapasztalatokat
Mit érez, milyen gondolatok törnek felszínre? Ha kellemetlenség, félreértés, kétség merül fel – mondjon nemet az együttműködésre.
Ne feledje
Legfontosabb a coach kiválasztása során – figyeljen a józan eszére, érzéseire. De ellenőrizze is őket.
Ha bárminemű kétség merült fel önben, esetleg kényelmetlenül érzi magát – ossza meg ezeket az érzéseket coachával. Figyelje meg a reakcióját. Megfelelő? Érdeklődést mutat ön iránt, a helyzete iránt, vagy csak egyszerű kísérlet arra, hogy megóvja saját tekintélyét?
A coach kiválasztása hasonló egy üzleti partner kiválasztásához. Természetesen a kockázat jelentősen kisebb. Ahhoz, hogy megbizonyosodjon választása helyességéről, el kell kezdeni a feladatok gyakorlatba átültetését.
Ha te is szeretnél egyik blogbejegyzésünk hőse vagy szerzője szeretnél lenni, küld el történetedet vagy ötletedet a info@qjob.hu címre